Duurzame Blog
verschillende blogs op greengiftbox
Ondernemen met passie - GreenGiftBox
Ken je dat gevoel? Je wilt iets ondernemen, mensen inspireren en de wereld een beetje mooier maken. In de spotlight vandaag: Jolanda Koedood, oprichtster van onder andere GreenGiftBox, is goed bekend met dat gevoel.
Van medewerker naar ondernemer
Lang geleden, toen de crisis nog niet in zicht was en de Spice Girls bij mij door de speakers heen galmde, begon Jolanda aan haar reis als ondernemer.
In die tijd waren de ‘cadeaus’ die je weg gaf aan klanten niet meer dan een pen of rekenmachine met je logo er op. Om dit persoonlijker, en vooral leuker, te maken kwam Jolanda met het idee keukenschorten te bedrukken en weg te geven aan de soepen en sauzen industrie. Iedereen binnen Gist-Brocades (tegenwoordig DSM) wist daarna bij wie ze moesten zijn voor een goed cadeau, wat Jolanda inspireerde om voor zichzelf te starten. Vanuit de spreekwoordelijke zolder kamer zag Novelties in 1994 het levenslicht.
Highs and lows
Novelties groeide uit tot een gerenommeerde partij in de kerst- en relatiegeschenken. Als een van de eerste kwam daar ook een het online platform Kadoklikken bij waar medewerkers zelf hun kerstcadeau uit konden zoeken. Zelf heb ik, een aantal jaar later, Jolanda leren kennen als mijn eerste werkgever. Na meer dan 20 jaar met highs en lows werd er besloten te stoppen. Novelties werd verkocht aan twee andere partijen.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan
En wat doe je dan als ondernemer? Er is genoeg de revue gepasseerd; de opzet van een camping app, werken voor een baas, reizen door Nieuw-Zeeland en serieuze overwegingen om naar China te verhuizen.
Tegen de tijd dat de dagen korter werden en de pepernoten de schappen vulde, belde een oude klant. Of ze toch niet wat kerstpakketten kon leveren? “Ik wilde niets meer met ‘de branche’ doen, maar dit was een mooie opdracht.” En met dat telefoontje begon het weer te kriebelen. “Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, de tijd was ernaar en zo startte ik InBetween Gifts. Een webshop waar ik mijn passies terug wilde laten komen, met een groen tintje.”
Duurzame cadeaus met een mooi verhaal hebben mij altijd erg getrokken. Producten waar liefde in is gestoken en waarmee je bijdraagt aan een betere wereld.
Een nieuw concept
Jolanda wilde echt iets nieuws doen. Zo ontstond het idee voor GreenGiftBox. Het moest een online platform worden waar medewerkers hun kerstcadeau uit konden kiezen. Maar gevuld met alleen duurzame, mooie cadeaus met een verhaal, gemaakt met passie en liefde. “Ik hoorde van de Dag van de Duurzaamheid. Een dag in oktober waar duurzaamheid onder de aandacht wordt gebracht. Hoe gaaf zou het zijn om dan al een cadeau te kunnen geven aan je medewerkers, en je duurzaamheid als bedrijf gelijk te onderstrepen? Daardoor werd de Dag van de Duurzaamheid een aanvulling op GreenGiftBox”.
GreenGiftBox is een kerstcadeau met een verhaal. In oktober, bijvoorbeeld op de Dag van de Duurzaamheid, krijgen medewerkers al een klein geschenk en voor de kerstdagen nog een zelf gekozen duurzaam geschenk. “Eigenlijk verdubbel je het kerst budget. Het personeel krijgt twee keer een cadeau en dat verzorgen wij van begin tot eind. Directie blij, medewerkers blij en zelfs de wereld blij. Wat wil je nog meer?”
Wereld verbeteraars
Sinds januari hoor ik ook bij GreenGiftBox en zijn wij samen opzoek gegaan naar passende cadeaus. Er ging een wereld voor ons open. Wat zijn er veel passievolle ondernemers! Wereldverbeteraars die design en duurzaamheid weten te mixen.
Zelf mixen we ook zoveel mogelijk de afkomst van het cadeau. We hebben prachtige woonaccessoires waarvan de opbrengst naar het Bali Life Project gaat. Zij steunen weduwen en verstoten moeders en kinderen door ze werk en scholing te bieden. Maar we blijven ook dichtbij huis met tassen gemaakt door gedetineerde vrouwen in Nederland als onderdeel van een re-integratie project. Kortom; geschenken met een verhaal.
Duurzaamheid en commercie
Een van onze leveranciers werd geïnterviewd tijdens een beurs en kreeg een kritische vraag “Is dit nu een commercieel product, of is het een goed doel?” Haar antwoord slaat de spijker op zijn kop; “Wij geloven er heel sterk in dat je dit commercieel moet runnen, anders is het ook niet duurzaam. Dan blijft het maar in het goede doelen circuit en kun je mensen niet verder helpen. Het moet goed verkocht worden om echt wat bij te dragen aan de verandering.”
Wijze woorden
Met de wijze woorden van deze ondernemer in ons achterhoofd, de bijzondere producten en Jolanda als ondernemende kracht gaan we kerst vanaf dit jaar duurzaam maken!
Wil je op de hoogte blijven van de duurzame ondernemers die wij tegenkomen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook, Twitter of Instagram.